De nieuwe BMW S 1000 RR

De superbike van superlatieven

Altijd snel en op de grens rijden, op zoek naar de ideale lijn? Daarvoor heb je nu  152 kW (207 pk) onder je. Een ontembare kracht stuwt jouw RR helemaal naar de limiet - met een maximaal koppel van 113 Nm bij 11.000 t/min en een koppelkromme van ten minste 100 Nm over een toerengebied van 5.500 tot 14.500 t/min.  Tien jaar nadat de eerste generatie van de RR de motorwereld versteld deed staan, presenteren we wederom een nieuwe maatstaf. Daarbij hebben we vrijwel elk onderdeel van de RR opnieuw geconstrueerd - van voor tot achter. Het resultaat: minder gewicht en merkbaar betere prestaties. Ben je voorbereid op de pole position en de overwinning? De RR wacht op jou.

Ontworpen voor pole position.

Wie deze motorfiets ziet, weet meteen: hier staat een motorfiets die topprestaties belichaamt. Elk onderdeel van de RR is ontworpen om het maximale eruit te halen. Alleen al het frameontwerp inclusief nieuw rijwielgedeelte maakt dat de RR nog lichter en preciezer is geworden. Daarbij komt de ergonomisch geperfectioneerde zitpositie die met het gewijzigde frame- en kuipontwerp zijn gelijke nog zoekt. De standaard LED-koplampen geven de motor bovendien een onmiskenbaar dynamische en agressieve look. De knipperlichten aan de voorkant zijn van de kuip verplaatst naar de speiegels, wat niet alleen een bijzonder fraai oogt, maar ook nog eens de zichtbaarheid verhoogt. Vanaf de achterkant domineert de RR wat betreft ontwerp en functionaliteit: 'alles-in-een' is hier het devies. De kentekenplaathouder bevat naast de kentekenplaatverlichting nu ook LED-knipperlichten, achterlicht en remlicht.

Vier cilinders en ongeëvenaard vermogen.

De volledig nieuw ontwikkelde 4-cilinder lijnmotor is de krachtbron van de nieuwe RR. Niet alleen het topvermogen is verhoogd tot 152 kW (207 pk) bij 13.500 t/min, maar ook de koppelkromme is geoptimaliseerd. En dat allemaal dankzij de nieuwe BMW ShiftCam-technologie, die via de schakelnokkenas de openingstijd en de lichthoogte van de kleppen zo kiest dat je al in het laagste en middelste toerengebied duidelijk het hogere koppel en toegenomen vermogen merkt.

Daarnaast zijn ook vele andere onderdelen aangepast om het gewicht, de inbouwruimte en het ontwerp nog meer te optimaliseren. Dit is bijvoorbeeld het geval met de nieuwe distributie, de holle titanium inlaatkleppen en een verbeterde en zichzelf versterkende anti-hop koppeling met meerdere platen (-20N). Het motorblok is 4 kg lichter en smaller gemaakt, wat zowel voor de handling als vanuit ergonomisch oogpunt een verbetering is. Dat zul je meteen merken zodra je erop gaat zitten om hem uit te proberen.

Techniek bedoeld voor maximale prestaties in elke rijsituatie.

De RR is een technische hoogstandje met grip op de weg: de vier standaard rijmodi Rain, Road, Dynamic en Race kunnen talrijke rijstijlen aan onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Met de speciale optie rijmodi Pro gaat de wereld van het circuit voor je open met de drie extra rijmodi RACE Pro 1, RACE Pro 2 en RACE Pro 3, met Launch Control, Pitlane Limiter, HSC Pro (Hill Start Control Pro) en DBC (Dynamic Brake Control). Met de Multi-Controller configureer je via het 6,5 inch TFT-kleurendisplay de volgende instellingen: gasrespons inclusief motorkarakteristiek, engine brake, DTC (Dynamic Traction Control) inclusief wheelie control, ABS en DDC (Dynamic Damping Control). Via een knop kun je tijdens het rijden de instellingen bewerken via DTC +/- Shift. Dankzij de nieuwste 6-assige sensor-technologie en de koppelregeling wordt de DTC-ondersteuning heel zacht en goed presterend uitgeregeld. Daarbij wordt rekening gehouden met de versnelling, snelheid en hellingshoek.

Met de nieuwste generatie DTC krijg je een efficiëntere, sterker presterende en betrouwbaardere controle over de tractie en daarmee nog betere acceleratie.

Meer stabiliteit en meer kracht.

Als enige standaard superbike die op de openbare weg wordt toegelaten, beschikt de RR over een aluminium achterbrug met ondertruss, die we tot nu toe alleen in de racerij zagen. De gewichtsreductie van 0,3 kg zorgt voor een aanmerkelijke reductie van de ongeveerde massa en voor een aanzienlijk minder sterk reagerend rijwielgedeelte bij accelereren. Bovendien is de veerpoot, waarvan de in- en uitgaande demping en de veerbasis instelbaar is, meer uit de buurt van de motor geplaatst zodat het minder blootstaat aan hitte. Dat heeft duidelijke voordelen voor de schokdemper. Door de gewijzigde veerpootoverbrenging van 1,9:1 naar 1,65:1 en de grotere zuigerdemper kon worden gekozen voor een kleinere veerconstante. Deze minimale wrijving zorgt voor meer comfort en betere prestaties omdat de krachtontwikkeling in de veerpoot snel en precies plaatsvindt. Het totale systeem zorgt daarmee voor minder slijtage van de banden.

Perfecte demping op al het asfalt.

Bij de optie DDC (Dynamic Damping Control) zijn de regelfilosofie van het elektronische rijwielgedeelte en het aandeel mechanische demping opnieuw ontwikkeld. Op de weg of op het circuit: de elektronische klep zorgt afhankelijk van de rijmodus en het gebruiksdoel altijd voor de maximale demping. De elektronische klep ligt nu parallel aan de mechanische klep. Via deze bypassleiding wordt, wanneer dit nodig is, in 10 milliseconden de demping verminderd of verhoogd. De nieuw geanodiseerde zuigerstang reageert uitermate gevoelig. Desgewenst kan bovendien het shim pakket worden aangepast door veringspecialisten.

Via een lineaire-positiesensor wordt bij de DDC ook de voorvork aangestuurd. De demping wordt hier globaal en met in- en uitgaande slagen geregeld. Middels de lineaire-wegsensor wordt bij de vork de ingaande en uitgaande slag afzonderlijk aangestuurd. De vering kan handmatig naar behoefte worden gevarieerd.