Concept R 18

Brullend van start
BMW Motorrad custom concept onthuld in Villa d’Este

Het is de wereldprimeur waarop de custom-scene met smart zat te wachten – een BMW Motorrad custom concept met een nieuw prototype twin-motor – het grootste boxerblok die ooit gebouwd is voor gebruik in een motorfiets. Deze pure, gestripte, uitgerakelde bike luistert naar de simpele naam 'Concept R 18' en geeft een flinke hint van wat er op ons af komt in het cruiser-segment.

Concept cruiser steelt de show op het Concorso.

Het is voor BMW Motorrad al traditie geworden om elk jaar in mei adembenemende designstudies te presenteren op het evenement Concorso d’Eleganza Villa d’Este aan de oevers van het Comomeer. Bezoekers van 's werelds meest exclusieve 'schoonheidswedstrijd' voor historische auto's en motorfietsen zijn de afgelopen jaren getuige geweest van enkele uitstekende bijdragen op twee wielen van de designafdeling van BMW Motorrad. Deze omvatten de Concept Ninety – een eerbetuiging aan de originele R 90 S, de Concept 101 zescilinder 'bagger' en de R 5 Hommage - een eerbetoon aan het originele en iconische model uit 1936. 

Fans van het groeiende cruiser segment hebben met grote belangstelling twee fascinerende custom bikes ontdekt die onlangs zijn onthuld door gerenommeerde bouwers in Japan en de VS, die beide een prototype hebben van dit nieuwe, grote boxerblok van BMW Motorrad. De bouwers – Custom Works ZON en Revival Cycles - kregen elk de vrije hand voor hun eigen interpretatie van hoe een custom bike met een groot boxerblok eruit zou kunnen zien. De daarop volgende verbluffende resultaten van de modellen 'Departed' en 'Birdcage' wierpen bij enthousiastelingen in de scene de vraag op: hoe zou een echte BMW Motorrad 'handgemaakte' machine eruit zien en klinken?

Nu is het wachten voorbij en gezien de enthousiaste reactie's van de bezoekers die de motorfiets zagen (en hoorden!) bij het feestelijke evenement ter gelegenheid van de 90e verjaardag van het 'Concorso', zal de Concept R 18 de harten stelen van vele fans over de hele wereld, voor wie heritage en historie belangrijke factoren zijn - zelfs bij een moderne interpretatie van een cruiser. Al net zo spannend is het feit dat BMW Motorrad in 2020 een cruisermodel in serieproductie met het grote boxerblok zal presenteren. Als deze eruit ziet en presteert als de Concept R 18, dan staat fans van custom bikes nog wat te wachten.

Gestript en blootgelegd, BMW Motorrad stijl.

Kijk je ogen uit bij het ontdekken van de Concept R 18 en het is duidelijk dat de designers met hun wens om een echte, puur emotionele, handgemaakte, custom bike te bouwen voor hun inspiratie ver zijn teruggegaan in het verleden van het merk. Zonder twijfel hebben deze getalenteerde enthousiastelingen - van wie velen in hun vrije tijd aan motorfietsen sleutelen - zeker de belofte waargemaakt die in eerste instantie bleek met de onthulling van de R 5 Hommage in 2016, precies 80 jaar nadat de legendarische sportboxer zijn debuut maakte. Want voor dit segment is een grote motor nodig, dus als de 500cc van de originele R 5 niet volstaat (naar moderne maatstaven), is dat voor de grootste boxermotor voor motorfietsen aller tijden zeker wel het geval.

Teruggebracht tot alleen de absolute, pure essentie.

Er wordt duidelijk een opwindende brug geslagen tussen de bovengenoemde 'hommage' bike en de aanstaande serieproductiemotorfiets. de Concept R 18 straalt in gelijke mate aanwezigheid, houding en belofte uit. Onbetwist centraal staat het enorme boxermotorblok – fysiek veel groter dan de 500cc-versie in de hommage showbike en ontworpen om een echt statement te maken. De karakteristieke spaakwielen zijn gekozen (21" voor en 18" achter) om aan te sluiten bij de aanzienlijke proporties en de algehele indruk van deze nieuwste showbike en straalt houding en aanwezigheid uit. De aangepaste voorkant en de fishtail-uitlaat dragen bij aan hethandgemaakte, custom gevoel. 

De Concept R 18 is laag en lang, zuiver en ingetogen en echt een schoonheid met gepolijste aluminium cilinderafdekkingen, de subtiele kleurbehandeling van de motor, druppelvormige tank en vork en zones met dunne belijning met een goudgeel effect in het diepe, gelaagde lakwerk. Er worden slechts drie metaaloppervlaktebehandelingen gebruikt – stralen, spuiten of polijsten – voor een zuivere, authentieke sfeer rondom de motorfiets, terwijl de iconische RILLE banden van Metzeler zijn uitgevoerd met een op maat gemaakt loopvlakpatroon en een speciale kleurbehandeling op de wangen. Iedereen die weet hoe BMW motorfietsen uit de jaren 1950 eruit zien, herkent de buddyseat in Pagusa-stijl met het logo in reliëf en ingeslagen gedeelte op het leer.

Ongecompliceerd rijden dat je ziel voedt.

Open aandrijving, cantilever achterwielophanging, een twin-Solex carburateur uit een BMW 2002-auto, een op Bosch geïnspireerde koplamp uit de jaren 50 tussen de vorkpoten, geen zichtbaar schakelmechanisme – er komt geen einde aan en bij een rondje om de Concept R 18 (zoals het plaatje van de motor trots vermeldt) zijn er vele verrassingen. Het is zeker het vervolg van een verhaal dat begon met de R5 Hommage, maar waar dit verhaal ons nu brengt is nog het meest opwindend - niet naar hightech, maar meer naar een individuele, authentieke en zogezegd, emotionele kant. Even gas terug nemen en een kijkje nemen?